Pre tých ktorým sa to nechce čítať celé (mne trvalo hodinu to len narýchlo prebehnúť), stačí pozrieť strany 30, 37-42, 54-60, 69-74.
Uvažuje sa síce o nákupe 4+12, ale zároveň je plán ponechať zatiaľ 6ks starých vozov na zvýšenie počtu v prípade potreby vyšších výkonov, čiže vyradiť by sa mohlo len 10 vozov v najhoršom stave.
V budúcich rokoch sa plánuje v rôznych častiach výstavba, no a nikto teraz nevie kedy presne to bude a ako narastie dopyt v tých oblastiach, pričom sa ráta aj s potencionálnym predĺžením niektorých liniek.
Tiež je tam spomenuté že obnovu je lepšie rozdeliť na viac častí, aby sa nestalo že zrazu bude treba nárazovo treba vymeniť polovicu ak nie väčšinu vozového parku, čo má samozrejme okrem jednej výhody aj viacero nevýhod.
A tých 5 potencionálnych nabíjacích bodov na konečných by malo slúžiť asi len ebusom, keďže nákup krátkych parciálov sa zatiaľ neplánuje, čo je škoda, nejaké 2-3 ks by sa zišli, takto sa napr. L1 na Hájik nebude dať predĺžiť skôr ako nebude postavená nová trať.
Ak by výberové konanie na tie nové dlhé parciály úspešne prebehlo budúci rok, tak skôr než v roku 2027 neprídu, takže aj tá plánovaná obnova celej trakcie (s doplnením troch nových úsekov) neprebehne teda skôr než v rokoch 2028-2030/32 (uvádza sa potrebných 3-5 rokov).
A tá potreba 27 nafťákov sa raz v budúcnosti bude musieť aj tak zrevidovať, lebo asi donekonečna sa vyrábať nebudú, ale to sa týka až obdobia po roku 2040, lebo ešte stále sa kúpiť dajú + 15 rokov doba ich prevádzky ...
https://www.dpmz.sk/dokumenty/1753949669_1.pdf
Zaujímavé čítanie o investičných zámeroch DPMŽ v najbližšom období. Plánuje sa zakúpenie 4ks elektrobusov (12m) a 12ks parciálnych trolejbusov (18m). Tieto vozidlá by mali nahradiť 4 naftové autobusy a 12 najstarších Soriek. Spolu s nákupom týchto vozidiel sa plánuje aj vybudovanie 5 stanovíšť na dobíjanie - Bánová, Bytčica, Trnové, Strážov a Považský Chlmec. Z dokumentu taktiež vyplýva že úplná elektrifikácia MHD Žilina nebude možná, pretože DPMŽ musí disponovať minimálne 27 autobusmi na fosílne palivo v prípade nutnej evakuácie obyvateľstva.
Keďže nie všetky linky prechádzajú zmenou, je zbytočné, aby iba pre zmenu názvu zastávky boli zmenené všetky cestovné poriadky linky, s čím sú spojené nemalé náklady. Myslím si, že pri ďalších zmenách bude zmena názvov zastávok pokračovať, no aby to bolo aj ekonomické, počká sa aj na ďalšie zmeny na linke.
No, lenže aj v prípade Zástrania, aj v prípade Žilinskej Lehoty je tá "centrálna zastávka" aj konečnou zastávkou, čo je presne iný prípad ako Chlmecká / Považský Chlmec, ktorý ti - ak som správne pochopil - vadí.
Ja naopak schvaľujem, že Bytčianska, STS sa premenovala na Chlmecké námestie, lebo mať po trase dve zastávky s prakticky totožným názvom vie občas hlavne nemiestnych zmiasť, že na ktorej zastávke vlastne majú vystúpiť.
Otázka je, či by sa nemal podobný systém pomenovávania ako sa zvolilo pri Bánovej a Považskom Chlmci (a zároveň už dávno aplikovaný aj v Bytčici, či Brodne), aplikovať aj pri zastávkach ako Stodolova (Hájik), Rybné nám. (Mojšova Lúčka), Priehradná (Strážov), Magočovská (Trnové),... Problém by boli iba Vlčince.
...aj keď mne viac kole oči skôr to, že v Žiline sa veľmi neuplatňuje princíp pomenovania zastávok nie podľa ulice na ktorej fyzicky sú, ale najbližšej ulice, ktorá túto ulicu križuje, keďže lúčovité smerovanie ulíc z centra na okraj implikuje pomerne veľké množstvo zastávok sústredených na rovnakej ulici. Uplatnenie tohto pravidla by mohlo vyzerať tak, že napr.:
- Bagarova by mohla byť Majerská,
- Budatínska by mohla byť Martinčekova,
- Hôrecká by mohla byť Martina Benku,
- Farebná by mohla byť Purpurová (inak táto zastávka je ďalšou s imaginárnym názvom),
- Kamenná, kovošrot by mohla byť Bitarovská cesta,
- Komenského by mohla byť Halašova,
- Predmestská by mohla byť Revolučná,
- Prípojná by mohla byť Richtárska (ďalšia zastávka dnes s imaginárnym názvom),
- Rázusova by mohla byť Na Šefranici (aj keď osobne by som v tomto prípade išiel do "Starý cintorín"),
- Veľká okružná by mohla byť Orolská,
- Závodského zas Samuela Timona (pričom by sme sa vďaka tomu zbavili dvojičky Závodská a Závodského).
Ja by som naopak očakával, že ak už nejaká zastávka má niesť názov mestskej časti, tak sa bude nachádzať práve v "centre" danej časti ako to bude napr. v Zástraní alebo ako to už funguje v Žilinskej Lehote.
Nový názov je podľa mňa úplne logický a štandardný. Je to konečná zastávka, nesie názov celej mestskej časti, tak ako je to bežné a zaužívané v množstve miest Európy.
Správne by malo byť "Chlmecké námestie" podľa existujúceho námestia neďaleko zastávky. Na stránke išlo pravdepodobne o preklep, už je to na stránke aj opravené.
Potrebu zahustenia a zjednotenia intervalov v pracovných dňoch si určite uvedomujú aj v DP, ale predpokladám, že narazili na nejaké ekonomické/technické limity. Pridávanie spojov v pracovných dňoch spotrebúva z ročného objemu viac km ako pridávanie spojov cez víkendy.
Vždy budú nápady, čo iné by sa ešte dalo vylepšiť. Veď to ani nie sú posledné zmeny v dejinách MHD. Snáď sa dočkáme aj ďalších zmien k lepšiemu.
Jediné, čo vyslovene zaskočilo mňa, sú tie zmeny intervalov na trolejbusoch večer a cez víkendy ráno. Nasadenie pravidelného intervalu vítam všetkými desiatimi, ale prekvapilo ma zahustenie na 20min. interval. Čakal by som, že ráno a večer je počet cestujúcich objektívne nižší ako v priebehu dňa.
Áno, niektoré veci boli zmenené k lepšiemu, avšak niektoré nové názvy zastávok sú za mňa posunom späť, prípadne sú absurdné - napríklad zast. Bytčianska STS by mala po novom niesť názov Chlmecká, námestie, pričom táto zastávka sa nachádza práve na ulici Bytčianska a ani v blízkom okolí sa nenachádza žiadna ulica a názvom Chlmecká. Ja by som skôr uvítal zmenu názvu zastávky na ulici Fándlyho (zastávka pre L20), pretože neznalý cestujúci môže kľudne čakať L20 dole na Spanyolke a ani ho nenapadne, že kdesi hore v kopci sa nachádza zastávka s takým istým názvom, kde zastavuje práve L20... Zastávka už dávno mala byť premenovaná na "Fándlyho"/"Fándlyho, nemocnica"
Stále ostane 20 min interval dopoludnia v pracovných dňoch na linkách 4, 5 a 14, kým na linkách 3 a 6 je už niekoľko rokov 15 min. Myslím si, že toto zosúladenie malo mať o niečo vyššiu prioritu ako posilnenie vo večerných hodinách či linky 5 cez víkend.
Z mojej skúsenosti s tým nikto nemal problém, iba im kúsok trvalo prísť na to, že kde sa skenuje ten lístok, ale to nie je nič čo by jeden telefonát vodiča na prevádzku nevyriešil